Maak gebruik van je netwerk
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ligt het aantal werklozen in ons land momenteel boven de 580.000! En deze mensen zijn allemaal aan het solliciteren, maar hoe zorg je dat je niet één van de velen bent? Sociale media kunnen ervoor zorgen dat jij opvalt in jouw zoektocht naar jouw droombaan. Het is niet alleen voor jezelf een handige tool om werk te vinden, ook werkgevers, recruiters en uitzendbureau’s maken steeds vaker gebruik van sociale media om nieuwe werknemers te vinden. Via sociale media zijn er ook veel verborgen vacatures te vinden, namelijk via jouw eigen netwerk. Op dit moment wordt er zelfs 68% van de vacatures via het eigen netwerk vervuld.
Je hebt een LinkedIn-profiel, Twitter- en Google+ account, gebruikt Facebook om in contact te blijven met (oude) vrienden, je hebt een account bij YouTube en bent nieuwsgierig naar Pinterest. Herken je jezelf hier niet in? Dan moet je toch eens nadenken of je niet moet gaan beginnen met een LinkedIn-profiel en Twitter-account. Dit kan je namelijk ver brengen in jouw carrière. Ik hoop je met deze blog wat meer inzicht te geven in hoe jij sociale media kan inzetten in de zoektocht naar de ideale baan en ik geef je wat tips om meteen van start te gaan.
LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk dat gericht is op professionals. LinkedIn is misschien wel de belangrijkste tool op het gebied van online solliciteren. Een LinkedIn-profiel is een online CV en wordt gebruikt om een zakelijk netwerk op te bouwen en te onderhouden. Belangrijk is om je profiel voor honderd procent in te vullen, je bent zo beter vindbaar in LinkedIn en Google. En daarnaast geef je meteen een goede eerste indruk. Je profielfoto is een professionele foto met een neutrale achtergrond. Profielen met een foto hebben namelijk zeven keer meer kans om gevonden te worden in LinkedIn.
Profiel
- Schrijf een samenvatting in LinkedIn met daarin: waar wil je werken? Wat zijn jouw ambities? Wat verwacht jij van een nieuwe baan? Welke functie wil je hebben? In welke branche wil je werken? Gebruik hierin zoveel mogelijk keywoorden. Dit zijn woorden waarop je gevonden wilt worden, bijvoorbeeld: marketing, communicatie, IT, financieel, legal.
- Maak een persoonlijke url van je pagina, deze kun je makkelijk delen in jouw netwerk.
- Geef je kwaliteiten weer onder ‘Vaardigheden en endorsements’. Zo kan een potentiële werkgever in één oogopslag zien waar jij goed in bent en of je een toegevoegde waarde kunt zijn.
Wanneer je op dit moment geen werk hebt, kun je bij ‘headline’ bijvoorbeeld ‘in between jobs‘ of ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging‘ invullen. Een potentiële werkgever kan dan meteen zien dat jij beschikbaar bent voor een nieuwe functie. Als het profiel voor honderd procent is ingevuld kun je aan de slag. Ga op zoek naar relevantie personen (wie kan jou aan een nieuwe baan helpen?), maar zeker ook met (ex-)collega’s, (ex-)werkgevers, studiegenoten, familieleden en vrienden. Hierdoor vergroot je je netwerk en wie weet kent jouw leuke tante wel iemand die de perfecte vacature heeft. Word lid van relevante groepen (vacatures en bedrijven) en discussieer actief mee in groepen.
Last but not least: vraag (oud) werkgevers, collega’s en/of studiegenoten om een aanbeveling te schrijven. Recruiters krijgen zo een goed beeld van jouw kwaliteiten.
Twitter is één van de grootste en snelst groeiende sociale netwerken ter wereld. Dagelijks worden er wereldwijd door zo’n 450 miljoen Twitteraars tweets verstuurd en zo’n 14 duizend nieuwe vacatures. Maak een account aan met een duidelijke, professionele naam. @BigLove_85 werkt niet goed voor de eerste indruk bij recruiters en potentiële werkgevers. Gebruik je eigen naam en dezelfde foto als op LinkedIn. Zorg bij Twitter voor een volledig ingevulde biografie (160 tekens). Vermeld hierin wie je bent, wat je bent (bijvoorbeeld: marketeer [zakelijk] en hardloper [persoonlijk] en de URL van je LinkedIn-profiel of website. Gebruik hierin ook #keywoorden, maar zorg ervoor dat je bio niet alleen maar uit losse woorden bestaat.
Followers en following
Wanneer je begint met Twitter heb je nog geen followers en volg je ook nog niemand (following). Begin met het opbouwen van je netwerk. Wie is interessant om te volgen? Vaak begint men met familie en vrienden, maar houdt in je achterhoofd dat wanneer je op zoek bent naar werk je ook (potentiële) werkgevers en (potentiële) collega’s moet volgen. Zij weten namelijk als eerste wanneer jouw ideale baan vrijkomt en zo kun je het bedrijf waar jij wilt werken beter leren kennen.
Volgers krijg je niet zomaar, die moet je verdienen. Tweet er lekker op los, maar blijf wel relevant en vertel geen onzin. Tweet over jouw vakgebied, deel je Linkedin-profiel en tweet over je zoektocht. Bijvoorbeeld: “Als online #marketeer op zoek naar een nieuwe #baan in #Brabant. #Marketing #SocialMedia (url LinkedIn).” of “Junior consultant zoekt baan in #IT branche omgeving #Amsterdam. #Zoektwerk.”
#vacatures op Twitter
Naast het feit dat je zelf kan tweeten over je zoektocht, kun je ook actief op zoek naar vacatures. Gebruik hiervoor de zoekfunctie in Twitter. Gebruik #vacature om alle vacatures te krijgen. Wil je specifieker zoeken? Gebruik dan bijvoorbeeld #vacature #marketing. Wissel je zoektochttweets af met privétweets. Hierdoor krijgt de volger inzicht in de persoon achter het account.
Twitter draait om het delen van informatie, retweeten en reageren. Belangrijk is vooral om waarde toe te voegen aan Twitter, want dan kan het ook jou waarde opleveren. Hoe meer relevante informatie jij deelt met anderen, hoe interessanter het is voor mensen uit jouw vakgebied om je te volgen.
De hashtag ‘#vacature’ was in 2015, net als in 2014, het vaakst trending op Twitter in Nederland. (Bron: Nu.nl)
Facebook wordt veelal privé gebruikt. Wanneer je Facebook in wilt zetten in jouw zoektocht naar een baan zorg er dan voor dat je de genante foto’s niet openbaar maakt. Een potentiële werkgever checkt jouw online reputatie en je wilt niet dat deze foto’s openbaar zijn. Ook hier is jouw eerste indruk weer belangrijk. Een duidelijke profiel- en omslagfoto en kort wat informatie over jezelf, dat is wat de potentiële werkgever wil zien op Facebook. De rest kun je privé houden. Vertel op Facebook dat je op zoek bent naar een baan/nieuwe uitdaging. Wees daarbij net als op LinkedIn en Twitter duidelijk in wat je precies zoekt.
Bij Facebook denk je niet meteen aan het connecten met potentiële werkgevers. Facebook is persoonlijk, maar veel bedrijven en werknemers zitten op Facebook. Volg bedrijven waar jij wilt werken en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en vacatures. Bekijk filmpjes, events en de fanpage van het bedrijf. Ook dit is een manier om je nieuwe werkgever te leren kennen. Je kan veel makkelijker vragen stellen of reageren op discussies.
Pinterest is op dit moment het snelst groeiende sociale platform. Het aantal unieke bezoekers per dag ligt op 15 miljoen! Pinterest is een virtueel prikbord waarop foto’s, plaatjes en filmpjes gedeeld (pinnen) kunnen worden met je netwerk. Maak een account aan op je eigen naam en zorg ook hier weer voor een duidelijke profielfoto. Vul je biografie in. Gebruik hierbij je Twitterbiografie als voorbeeld en breid deze uit. Vermeld je Twitter-account, LinkedIn-profiel en eventueel je eigen website.
In Pinterest kun je verschillend borden aanmaken, bijvoorbeeld: CV, passies, interesses, portfolio en reizen. Deze boards vul je met plaatjes die je online pint door middel van de pin it button of door ze te uploaden. Ga nu op zoek naar interessante mensen en bedrijven om te volgen. Belangrijk is natuurlijk ook om volgers te krijgen. Dit doe je door mooie en interessante inhoud te pinnen, door te reageren op pins van anderen, like een pin van iemand anders en repin eens een plaatje van iemand naar jouw eigen board.
Tips voor het gebruik van Pinterest
- Zorg voor scherpe en duidelijke foto’s (veel pixels)
- Pinterest is uitermate geschikt voor verticale afbeeldingen
- Pin altijd vanaf de originele bron (website) of upload zelf een plaatje
- Zorg voor een omschrijving in niet meer dan 100 woorden
Belangrijkst nu is natuurlijk jouw CV bord. Hierin zet je een mix van bedrijven waar je hebt gewerkt/werkt, aanbevelingen via LinkedIn, links naar al jouw social media kanalen, opleidingen en eventueel je visitekaartje. De overige borden op jouw account geven een potentiële werkgever meer inzicht in jou als persoon. Laat bijvoorbeeld door middel van plaatjes/foto/filmpjes een portfolio zien.
Wees actief
Je droombaan vindt je niet door alleen op de kanalen aanwezig te zijn. Je moet actief bezig zijn, elke dag! Plaats berichtjes, deel interessante artikelen, retweet anderen, volg interessante en relevante mensen, bedrijven en groepen, reageer op mensen en discussies en laat zien dat jij op zoek bent naar een baan! Laat de kanalen samenwerken en verkondig op alle kanalen dezelfde boodschap: “Ik ben op zoek naar mijn droombaan!”. Welke dat is, is voor iedereen anders. Natuurlijk ben je niet verplicht alle kanalen te gebruiken, maar maak in ieder geval optimaal gebruik van je eigen netwerk. Ik hoop je een klein beetje op weg te helpen met bovenstaande tips. Succes in jouw zoektocht naar de ideale baan en mocht je iets gevonden hebben door mijn blog dan hoor ik dat graag!
Sander Oord is Social Media Specialist bij Step2Go in Tilburg. Hij verzorgt presentaties, workshops en trainingen op het gebied van social media bij het vinden van de ideale baan (werkzoekenden) en de ideale werknemer (werkgevers).
Op Twitter: @sanderoord.
Zijn LinkedIn-profiel: nl.linkedin.com/in/sanderoord.